Ticaret Bakanlığı tarafından yapılan açıklamaya nazaran, perakende işletmelerde satışa arz edilen malların fiyat etiketi ve fiyat listelerine ait olarak tüketicilerin tam ve hakikat bilgilendirilmesi için belirlenen yasal yükümlülüklere uyulmaması durumunda, her bir terslik için 2024 yılında 2.200 TL olarak uygulanan idari para cezası, 2025 yılında 3.166 TL olarak uygulanacak.
Tüketicilerin satış sonrası mağduriyetinin engellemesi için uygulanan satış sonrası Hizmet Yeterlilik Dokümanı almayan üretici ve ithalatçılara yeni yılda 1.604.819 TL idari para cezası uygulanacak.
Açıklamada şu bilgiler verildi: “Ticaret Bakanlığı’ndan alınması gereken satış sonrası hizmet yeterlilik dokümanını almayan üretici ve ithalatçılara 2024 yılında 1.115.000 TL olarak uygulanan idari para cezası, 2025 yılında 1.604.819 TL olarak belirlendi.
Satış sonrası hizmet yeterlilik dokümanının geçerlilik mühleti boyunca taban servis istasyonu sayısını sağlamayan üretici ve ithalatçılar hakkında eksik kalan her bir servis istasyonu için 2024 yılında 124.000 TL olan idari para cezası, 2025 yılında 178.473 TL olarak, yetkili servis istasyonlarına ait bilgileri güncel olarak Ticaret Bakanlığı tarafından oluşturulan sisteme kaydetmeyen yahut bu kayıtları güncellemeyen üretici yahut ithalatçılara her bir servis istasyonu için 2024 yılında 18.000 TL olan idari para cezası, 2025 yılında 25.907 TL olarak belirlendi.
Azami tamir müddetinin aşılması, bakım ve tamirat hizmetlerinin mevzuata uygun olarak sunulmaması durumlarında tersliği tespit edilen her bir süreç için 2024 yılında 2.200 TL olarak uygulanan idari para cezası, 2025 yılında 3.166 TL olarak, Garanti evrakının ve Türkçe tanıtma ve kullanma kılavuzunun düzenlenmemesi ya da eksik düzenlenmesi, yasal düzenlemelere alışılmamış uygulamalar, garanti dokümanının ve Türkçe tanıtma ve kullanma kılavuzunun tüketiciye hiç yahut mevzuata uygun biçimde teslim edilmemesi üzere durumlarda satıcıya 2024 yılında 2.172 TL olarak uygulanan idari para cezası, 2025 yılında 3.126 TL olarak belirlendi.
Herhangi bir üretici yahut ithalatçıya bağlı olmaksızın faaliyette bulunan servis istasyonlarının, her türlü mecra ve faaliyetlerinde çarçabuk görülebilir ve okunabilir biçimde “özel servis” ibaresini kullanmaması durumunda özel servis istasyonlarına 2024 yılında 18.000 TL olarak uygulanan idari para cezası, 2025 yılında 25.907 TL olarak uygulanacaktır.
Bunun yanında Yenileme yetki evrakı gerektiren mallarla ilgili olarak, dokümanı olmaksızın yenileme faaliyetinde bulunulması hâlinde 2024 yılında 1.766.274 TL olarak uygulanan idari para cezası, 2025 yılında 2.542.198 TL olarak; yenilenmiş eser satışında tespit edilen terslik ve eksikliklerle ilgili olarak ise her bir süreç için 2024 yılında 1.765 TL olarak uygulanan idari para cezası, 2025 yılında 2.540 TL olarak gerçekleştirilecektir.
Tüketicilere aidat ödemesi bulunmayan kredi kartı sunulmaması halinde ilgili kuruluşlara 2024 yılında 55.006.905 TL olarak uygulanan idari para cezası, 2025 yılında 79.171.438 TL olarak; tüketici kredisi ve konut finansmanı mukavelelerinde ise Kanunun cayma hakkı, faiz oranı, erken ödeme, temerrüt, kararlarını ihlal eden, ayrıyeten tüketicilere kredi kullanma karşılığı olarak haksız ve yersiz sigorta, fiyat ve masraf talep eden kredi verenlere her bir karşıt mukavele yahut süreç için 2024 yılında 10.978 TL olarak uygulanan idari para cezası 2025 yılında 15.800 TL olarak uygulanacaktır.
Elektronik ticarette tüketicilerin taraf olduğu uzaklıklı mukavelelerde cayma hakkı ve satıcının keyfi ve gerekçesiz sipariş iptalini engelleyen haklar başta olmak üzere, tüketicilerimize tanınan bilgilendirme ve hak kullanımlarına ait karşıtlık hallerinde, karşıt her bir süreç yahut mukavele için 2024 yılında 2.200 TL olarak uygulanan idari para cezası, 2025 yılında 3.166 TL olarak; aracı hizmet sağlayıcıların, tüketicilerin talep ve bildirimlerini iletmesi ve takip edebilmesine elverişli sistem kurma ve kesintisiz olarak açık tutma yükümlülüğüne terslik için 2024 yılında 3.532.548 TL olarak uygulanan idari para cezası 2025 yılında 5.084.396 TL olarak, Elektrik, su, elektronik haberleşme üzere tüketicilerimizin temel gereksinimlerinden olup süreklilik arz eden mal yahut hizmetlerin teminine ait olarak uygulama alanı giderek genişleyen abonelik mukaveleleri hakkındaki düzenlemeler kapsamında, bilgilendirme ve onay yükümlülüklerine uyulmaması, mühleti biten abonelik kontratlarının otomatik uzamaması yasağına uyulmaması, taahhütname şartlarında tüketici aleyhine değişiklik yapılması ve mukavelenin feshine yönelik taleplerin yedi gün içerisinde yerine getirilmemesi üzere mevzuata karşıtlık teşkil eden uygulamalar için kontrat yahut süreç başına 2024 yılında 2.200 TL olarak uygulanan idari para cezası, 2025 yılında 3.166 TL olarak, Tüketicilerle akdedilen taksitle satış mukaveleleri ve paket çeşit mukavelelerinde tespit edilen karşıtlıklar kapsamında ters her bir süreç yahut mukavele için 2024 yılında 2.200 TL olarak uygulanan idari para cezası, 2025 yılında 3.166 TL olarak, devre tatil kontratlarına ait kararlara karşıtlık halinde mukavele yahut süreç başına 2024 yılında 12.363 TL olarak uygulanan idari para cezası, 2025 yılında 17.794 TL olarak uygulanacaktır.
Ön Ödemeli Konut Satış Mukavelelerinde Teminat Sağlama Yükümlülüğünü Yerine Getirmeyen Satıcılara 2024 Yılında 5.500.667 TL Olarak Uygulanan İdari Para Cezası 2025 Yılında 7.917.110 TL Olarak Uygulanacaktır.
Ön ödemeli konut satış mukavelelerine ait kararlara karşıt her bir kontrat yahut süreç başına 2024 yılında 10.978 TL olarak uygulanan idari para cezası 2025 yılında 15.800 TL olarak; teslim edilmeyen konut başına 2024 yılında 247.278 TL olarak uygulanan idari para cezası 2025 yılında 355.907 TL olarak; yapı ruhsatı almadan tüketicilere ön ödemeli olarak konut satışı yapanlara 2024 yılında 1.100.122 TL olarak uygulanan idari para cezası 2025 yılında 1.583.405 TL olarak; teminat sağlama yükümlülüğünü yerine getirmeyen satıcılara 2024 yılında 5.500.667 TL olarak uygulanan idari para cezası 2025 yılında 7.917.110 TL olarak uygulanacaktır.
Diğer taraftan, 01.04.2022 tarihli ve 31796 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan 7392 sayılı Kanunun 17 nci hususu ile 6502 sayılı Kanuna eklenen Süreksiz Unsur 3 kapsamında, 6502 sayılı Kanunun kelam konusu değişiklikten evvelki düzenlemelerine nazaran idari para cezası uygulanması gereken durumlarda uygulanacak idari para cezaları da tekrar değerleme oranında artırılmıştır.”